placement placeholder
placement placeholder

Czy gwarancja obowiązuje na prace remontowe?

Redakcja
Redakcja

Data publikacji: 27.02.2023

Czy gwarancja i rękojmia obowiązują na prace wykończeniowe? Czy roboty budowlane podlegają gwarancji? Przeczytasz na portalu GetHome.

Błędy i niedoróbki przy remontach zdarzają się niestety bardzo często. Nierówne podłogi, krzywo ułożone kafle czy źle wykonane instalacje to tylko kilka przykładów tzw. fuszerek, które mogą być bardzo uciążliwe dla użytkownika. Czy klient firmy remontowej może domagać się w takiej sytuacji rekompensaty lub naprawienia błędów? Czy istnieje coś takiego jak gwarancja na prace remontowe? Wyjaśniamy.

Umowa – najważniejszy element współpracy

W branży remontowej i budowlanej niestety wciąż często zupełnie pomija się etap spisania umowy pomiędzy wykonawcą a klientem. Jest to jednak podstawa do dochodzenia ewentualnych roszczeń. Umowa może mieć co prawda również formę ustną, ale w tym przypadku trudno udowodnić, jakie obietnice złożył swojemu klientowi wykonawca. Nieco bardziej konkretne są ustalenia przez e-mail lub nawet SMS. Zaleca się jednak spisanie formalnej umowy i zawarcie w niej informacji na temat planowanego zakresu prac, formy rozliczeń oraz terminu zakończenia robót. Jest to korzystne także dla wykonawcy, a jeśli wzbrania się on przed tą czynnością, warto dobrze się zastanowić nad podjęciem z nim współpracy.

W jakich sytuacjach można odstąpić od umowy?

Klient ma również prawo odstąpić od umowy zawartej z ekipą remontową. Jest to możliwe w trzech przypadkach:

  • jeśli wystąpi opóźnienie z rozpoczęciem prac, które uniemożliwia ich zakończenie we wcześniej ustalonym terminie (klient ma wówczas prawo do odstąpienia od umowy bez okresu wypowiedzenia);
  • jeśli podczas trwania prac pojawią się opóźnienia uniemożliwiające ich terminowe ukończenie (w tej sytuacji od umowy również można odstąpić bez dodatkowego okresu wypowiedzenia);
  • jeśli prace budowlane zostały przeprowadzone wadliwie mimo pisemnego wezwania do zmiany sposobu działania (wówczas można również zlecić dokończenie prac innym specjalistom – na koszt i ryzyko pierwotnej ekipy).

Ponadto jeśli podczas prac ekipa wyrządzi szkody związane z brakiem rzetelności, klient ma prawo do pomniejszenia całkowitego lub częściowego wynagrodzenia. Możliwe jest wcześniejsze ustalenie kar umownych, które będą określać zakres odpowiedzialności wykonawcy.

Gwarancja na prace remontowe

Czy na prace remontowe obowiązuje również gwarancja? To zależy od zleceniobiorcy – może on udzielić takiej gwarancji dobrowolnie. Nie oznacza to jednak, że w przeciwnym razie jego odpowiedzialność kończy się wraz z wykonaniem ostatnich prac. Istnieje bowiem również rękojmia!

Warto wiedzieć, że wykonawca zawsze ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady, niezależnie od tego, w jaki sposób została zawarta umowa. Wynika to z przepisów prawa, niezależnie od ustaleń pomiędzy stronami. Wykonawca nie może zatem oświadczyć, że nie udziela rękojmi na swoje prace lub nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzone szkody. Rękojmia w przypadku remontu lub wykończenia obiektu obowiązuje przez 2 lata. Jeśli w tym czasie klient stwierdzi wady remontu lub wykończenia, może wysuwać roszczenia z tytułu rękojmi.

Reklamacja prac remontowych

Czy możliwa jest zatem reklamacja prac remontowych i co jest w tym przypadku podstawą – rękojmia czy gwarancja? W zasadzie nie ma to znaczenia. Klient może dochodzić roszczeń w dowolny sposób. Nawet jeśli wykonawca nie udzielił gwarancji na roboty, obowiązuje go rękojmia.

Reklamacja z tytułu rękojmi polega na zgłoszeniu wad zaobserwowanych już po zakończeniu prac przez ekipę remontową. Warto przy tym pamiętać, że widoczne podczas odbioru wady i usterki nie podlegają reklamacji – odbiór oznacza bowiem ich akceptację. Zareklamować można jedynie te problemy, które uwidocznią się już po przyjęciu prac. Należy wówczas skontaktować się z fachowcami i wyznaczyć im termin na usunięcie wad – najlepiej na piśmie, w formie zgłoszenia reklamacyjnego. Firma remontowa ma 14 dni na odpowiedź. Jeśli w tym czasie nie ustosunkuje się do zgłoszenia, reklamacja z tytułu rękojmi automatycznie zostaje uznana za zasadną! Następnie można się domagać usunięcia wad lub obniżenia ceny usługi. W przypadku poważnych uchybień możliwe jest również całkowite odstąpienie od umowy.

Podsumowanie

Gwarancja na prace remontowe jest udzielana przez wykonawcę dobrowolnie. Każdego klienta firmy remontowej chroni jednak rękojmia, co jest podyktowane przepisami prawa. Nie musisz więc godzić się na usterki i wady remontu, nawet jeśli uwidocznią się już po jego zakończeniu. Należy jedynie pamiętać, że reklamacja z tytułu rękojmi musi być zgłoszona w ciągu miesiąca od zaobserwowania danej wady.

Subskrybuj „Gethome” na Google News

Redakcja

Redakcja

Redakcja portalu GetHome.pl to zespół, który dba o najwyższą jakość treści pod kątem merytorycznym. Z pasją tworzymy wartościowe teksty, które pomagają naszym czytelnikom oraz stanowią dla nich inspirację i źródło wiedzy. Główną tematyką artykułów jest branża nieruchomości: budownictwo, finanse, aranżacje i projekty wnętrz, rynek pierwotny i wtórny itd.

Artykuły powiązane

Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: