placement placeholder
placement placeholder

Elektroniczna Książka Obiektu Budowlanego – nowy obowiązek od 2023

Redakcja
Redakcja

Data publikacji: 30.03.2023

Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego to nowy obowiązek od 1 stycznia 2023 roku, wprowadzona przez nowelizację prawa budowlanego. Jak prowadzić C-KOB? Czytaj.

Od 1 stycznia 2023 roku istnieje możliwość założenia i prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego w wersji elektronicznej. Służy do tego system c-KOB Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dostępny na stronie internetowej c-kob.gunb.gov.pl. Sprawdź, kto ma obowiązek prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego i na jakich zasadach powinno się to odbywać.

Książka Obiektu Budowlanego – rozporządzenie

Rozporządzenie w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego zawiera przepisy dotyczące prowadzenia takiego dokumentu. Akt prawny został ogłoszony przez Ministra Rozwoju i Technologii w dniu 15 grudnia 2022 roku, a wszedł w życie 1 stycznia 2023 roku.

Książka Obiektu Budowlanego – kto prowadzi?

Książkę Obiektu Budowlanego zakłada i prowadzi właściciel lub zarządca obiektu (to oni bezpośrednio podlegają obowiązkowi, jakim jest Książka Obiektu Budowlanego). Kto dokonuje wpisów? Nie tylko właściciele i zarządcy, ale również osoby fizyczne przez nich wyznaczone i upoważnione. 

Obowiązek prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego dotyczy budynków i innych obiektów, które wymagają weryfikacji pod kątem zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi. Trzeba ją założyć m.in. dla budynków wielorodzinnych, hal produkcyjnych, fabryk, zakładów pracy i budynków publicznych. Prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego nie dotyczy natomiast domów jednorodzinnych, obiektów letniskowych i zagrodowych, budynków garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej ani dróg i mostów.

Zasady prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego – przepisy

Właściciel lub zarządca musi wyjątkowo poważnie podejść do zasad regulujących nowy projekt, jakim jest Książka Obiektu Budowlanego. Jak prowadzić tego typu dokumenty? Rozporządzenie w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego zawiera zasady prowadzenia książki zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Wskazuje obowiązkowe pozycje, jakie powinny się w niej znaleźć. Należą do nich:

  • dane osobowe (lub nazwa), adresowe i kontaktowe właściciela obiektu, zarządcy lub osób działających w ich imieniu,
  • dane osoby fizycznej, która została upoważniona do prowadzenia książki,
  • plan sytuacyjny obiektu,
  • podstawowe informacje na temat obiektu – jego rodzaju, lokalizacji, funkcji, roku oddania do użytkowania, parametrów technicznych, wyposażenia w urządzenia i instalacje oraz wymaganych kontrolach okresowych,
  • oznaczenie obiektu na mapie – dotyczy wyłącznie Elektronicznej Książki Obiektu Budowlanego,
  • nazwa właściwej instytucji nadzoru budowlanego.

Do Cyfrowej Książki Obiektu Budowlanego należy także wprowadzać – w terminie 7 dni od ich wystąpienia – szczegółowe informacje na temat określonych zdarzeń:

  • przeprowadzonych kontroli, ekspertyz i opinii technicznych,
  • wydanych postanowień, zaświadczeń, decyzji oraz pozostałych dokumentów wydanych przez instytucje administracji publicznej,
  • katastrofach budowlanych,
  • przebudów i remontów przeprowadzonych po oddaniu budynku do użytkowania.

Ile kosztuje założenie C-KOB?

Chcesz wiedzieć, ile kosztuje założenie Książki Obiektu Budowlanego w wersji cyfrowej? Aplikacja C-KOB jest całkowicie bezpłatna, dlatego nie trzeba płacić zarówno za otwarcie elektronicznej książki, jak i jej prowadzenie.

Grzywna za brak Książki Obiektu Budowlanego

Grzywna za brak Książki Obiektu Budowlanego może wynieść do 500 zł, zgodnie z zapisami art. 93 ust. 9. ustawy Prawo budowlane. Jest ona nakładana w formie mandatu przez pracowników organów nadzoru budowlanego. Grzywnę można otrzymać nie tylko za brak Książki Obiektu Budowlanego, lecz także za pominięcie wymaganych wpisów.

Podsumowanie

Od 1 stycznia 2023 roku właściciele i zarządcy budynków mogą prowadzić Elektroniczną Książkę Obiektu Budowlanego przy użyciu systemu c-KOB. Należy robić to zgodnie z zasadami opisanymi w Rozporządzeniu w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego.

Budowa domu wymaga także spełnienia wielu innych formalności. Nie wiesz, jakich? Sprawdź na naszym blogu.

Subskrybuj „Gethome” na Google News

Redakcja

Redakcja

Redakcja portalu GetHome.pl to zespół, który dba o najwyższą jakość treści pod kątem merytorycznym. Z pasją tworzymy wartościowe teksty, które pomagają naszym czytelnikom oraz stanowią dla nich inspirację i źródło wiedzy. Główną tematyką artykułów jest branża nieruchomości: budownictwo, finanse, aranżacje i projekty wnętrz, rynek pierwotny i wtórny itd.

Artykuły powiązane

Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: