- Dla profesjonalistów
- Analizy eksperta
- Architektura
- Branżowe newsy
- Dzielnice
- Finanse i prawo
- Gdzie zamieszkać?
- Jak urządzić?
- Lifestyle
- Strefa wiedzy
- Wzory umów
Elektroniczna Książka Obiektu Budowlanego – nowy obowiązek od 2023
Od 1 stycznia 2023 roku istnieje możliwość założenia i prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego w wersji elektronicznej. Służy do tego system c-KOB Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dostępny na stronie internetowej c-kob.gunb.gov.pl. Sprawdź, kto ma obowiązek prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego i na jakich zasadach powinno się to odbywać.
Książka Obiektu Budowlanego – rozporządzenie
Rozporządzenie w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego zawiera przepisy dotyczące prowadzenia takiego dokumentu. Akt prawny został ogłoszony przez Ministra Rozwoju i Technologii w dniu 15 grudnia 2022 roku, a wszedł w życie 1 stycznia 2023 roku.
Książka Obiektu Budowlanego – kto prowadzi?
Książkę Obiektu Budowlanego zakłada i prowadzi właściciel lub zarządca obiektu (to oni bezpośrednio podlegają obowiązkowi, jakim jest Książka Obiektu Budowlanego). Kto dokonuje wpisów? Nie tylko właściciele i zarządcy, ale również osoby fizyczne przez nich wyznaczone i upoważnione.
Obowiązek prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego dotyczy budynków i innych obiektów, które wymagają weryfikacji pod kątem zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi. Trzeba ją założyć m.in. dla budynków wielorodzinnych, hal produkcyjnych, fabryk, zakładów pracy i budynków publicznych. Prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego nie dotyczy natomiast domów jednorodzinnych, obiektów letniskowych i zagrodowych, budynków garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej ani dróg i mostów.
Zasady prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego – przepisy
Właściciel lub zarządca musi wyjątkowo poważnie podejść do zasad regulujących nowy projekt, jakim jest Książka Obiektu Budowlanego. Jak prowadzić tego typu dokumenty? Rozporządzenie w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego zawiera zasady prowadzenia książki zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Wskazuje obowiązkowe pozycje, jakie powinny się w niej znaleźć. Należą do nich:
- dane osobowe (lub nazwa), adresowe i kontaktowe właściciela obiektu, zarządcy lub osób działających w ich imieniu,
- dane osoby fizycznej, która została upoważniona do prowadzenia książki,
- plan sytuacyjny obiektu,
- podstawowe informacje na temat obiektu – jego rodzaju, lokalizacji, funkcji, roku oddania do użytkowania, parametrów technicznych, wyposażenia w urządzenia i instalacje oraz wymaganych kontrolach okresowych,
- oznaczenie obiektu na mapie – dotyczy wyłącznie Elektronicznej Książki Obiektu Budowlanego,
- nazwa właściwej instytucji nadzoru budowlanego.
Do Cyfrowej Książki Obiektu Budowlanego należy także wprowadzać – w terminie 7 dni od ich wystąpienia – szczegółowe informacje na temat określonych zdarzeń:
- przeprowadzonych kontroli, ekspertyz i opinii technicznych,
- wydanych postanowień, zaświadczeń, decyzji oraz pozostałych dokumentów wydanych przez instytucje administracji publicznej,
- katastrofach budowlanych,
- przebudów i remontów przeprowadzonych po oddaniu budynku do użytkowania.
Ile kosztuje założenie C-KOB?
Chcesz wiedzieć, ile kosztuje założenie Książki Obiektu Budowlanego w wersji cyfrowej? Aplikacja C-KOB jest całkowicie bezpłatna, dlatego nie trzeba płacić zarówno za otwarcie elektronicznej książki, jak i jej prowadzenie.
Grzywna za brak Książki Obiektu Budowlanego
Grzywna za brak Książki Obiektu Budowlanego może wynieść do 500 zł, zgodnie z zapisami art. 93 ust. 9. ustawy Prawo budowlane. Jest ona nakładana w formie mandatu przez pracowników organów nadzoru budowlanego. Grzywnę można otrzymać nie tylko za brak Książki Obiektu Budowlanego, lecz także za pominięcie wymaganych wpisów.
Podsumowanie
Od 1 stycznia 2023 roku właściciele i zarządcy budynków mogą prowadzić Elektroniczną Książkę Obiektu Budowlanego przy użyciu systemu c-KOB. Należy robić to zgodnie z zasadami opisanymi w Rozporządzeniu w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego.
Budowa domu wymaga także spełnienia wielu innych formalności. Nie wiesz, jakich? Sprawdź na naszym blogu.
Subskrybuj „Gethome” na Google News
Artykuły powiązane
19.04.2024, Dominika Perkowska
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu: czyją własnością jest mieszkanie spółdzielcze własnościowe?
W kontekście rynku nieruchomości pojęcie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu to istotny element, którego zrozumienie jest kluczowe dla osób zainteresowanych nabyciem lub wynajmem mieszkania w takiej formie. Własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego W kontekście rynku nieruchomości pojęcie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu to istotny element, którego zrozumienie jest kluczowe dla osób zainteresowanych nabyciem lub wynajmem mieszkania w takiej formie. Własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego wyznacza specyficzną relację między lokatorami a spółdzielnią mieszkaniową, która jest zarządcą nieruchomości. Wyjaśniamy, czy mieszkanie spółdzielcze własnościowe faktycznie należy do lokatora, czy też istnieją inne aspekty prawne, które warto wziąć pod uwagę? Kiedy wygasa spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu? Czy warto kupić mieszkanie spółdzielcze własnościowe?
10.04.2024, Dominika Perkowska
Ile kosztuje notariusz przy przepisaniu mieszkania, działki, spadku i zakupie nieruchomości?
Dokonując transakcji związanych z nieruchomościami, należy dopełnić wielu formalności prawnych. Jedną z kluczowych osób, które uczestniczą w tych procesach, jest notariusz. Jego obecność gwarantuje prawidłowe przebieg transakcji oraz zabezpiecza interesy wszystkich zaangażowanych stronDokonując transakcji związanych z nieruchomościami, należy dopełnić wielu formalności prawnych. Jedną z kluczowych osób, które uczestniczą w tych procesach, jest notariusz. Jego obecność gwarantuje prawidłowe przebieg transakcji oraz zabezpiecza interesy wszystkich zaangażowanych stron. Dokumenty sporządzone przez notariusza mają charakter urzędowy, a pobierana za nie opłata jest uzależniona od charakteru sprawy. W naszym artykule sprawdzisz, jaka jest wysokość opłat notarialnych w różnych przypadkach, takich jak przepisanie mieszkania lub działki, czy otrzymanie spadku. Jakie są koszty notarialne przy zakupie mieszkania? Ile kosztuje porada u notariusza? Kto płaci za notariusza przy zakupie działki? Wyjaśniamy!
15.03.2024, Dominika Perkowska
Numer księgi wieczystej za darmo: jak sprawdzić księgę wieczystą (wpis, numer, po adresie)
W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest kluczowy, zwłaszcza gdy chodzi o dokumentację związaną z nieruchomościami. Jednym z istotnych dokumentów jest księga wieczysta, która zawiera informacje o historii prawnej danej nieruchomości. Wiele osób szuka sposobów na sW dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest kluczowy, zwłaszcza gdy chodzi o dokumentację związaną z nieruchomościami. Jednym z istotnych dokumentów jest księga wieczysta, która zawiera informacje o historii prawnej danej nieruchomości. Wiele osób szuka sposobów na sprawdzenie księgi wieczystej, chcąc uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zakupem mieszkania lub domu na rynku wtórnym. Da się to zrobić, ale tylko w niektórych przypadkach. Gdzie sprawdzić wpis do księgi wieczystej? Jak sprawdzić numer księgi wieczystej po adresie? Jak znaleźć numer księgi wieczystej po numerze działki za darmo? Sprawdzamy!
13.03.2024, Dagmara Osińska
Kataster nieruchomości: co to jest, kto prowadzi i na czym polega wypis?
Kataster nieruchomości służy do gromadzenia i aktualizowania danych o gruntach, budynkach, ich właścicielach oraz osobach władających nieruchomościami. Stanowi zbiór informacji, które są systematycznie aktualizowane. Jakie dane znajdują się we współczesnym rejestrze? Jak uzyskaćKataster nieruchomości służy do gromadzenia i aktualizowania danych o gruntach, budynkach, ich właścicielach oraz osobach władających nieruchomościami. Stanowi zbiór informacji, które są systematycznie aktualizowane. Jakie dane znajdują się we współczesnym rejestrze? Jak uzyskać wyrys i wypis z katastru nieruchomości? Podpowiadamy.
11.03.2024, Edyta Wara-Wąsowska
Dokumentacja powykonawcza: wzór i przepisy prawa budowlanego
Zakończenie budowy to niezwykle ważny moment zarówno dla wykonawcy, jak i inwestora. Po ukończeniu wszelkich niezbędnych prac należy najpierw złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy lub wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie. Aby móc jednak dopełnić formalności związanych zZakończenie budowy to niezwykle ważny moment zarówno dla wykonawcy, jak i inwestora. Po ukończeniu wszelkich niezbędnych prac należy najpierw złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy lub wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie. Aby móc jednak dopełnić formalności związanych z zakończeniem budowy, potrzebna jest dokumentacja powykonawcza.