- Dla profesjonalistów
- Analizy eksperta
- Architektura
- Branżowe newsy
- Dzielnice
- Finanse i prawo
- Gdzie zamieszkać?
- Jak urządzić?
- Lifestyle
- Strefa wiedzy
- Wzory umów
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Właściciele nieruchomości mają obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli po prostu - śmieciami. Deklarację można złożyć zarówno podczas wizyty w urzędzie gminy, jak i listownie czy elektronicznie. Co dokładnie trzeba zawrzeć w deklaracji śmieciowej i gdzie można znaleźć wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- kto musi złożyć deklarację śmieciową,
- w jaki sposób dochodzi do ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami,
- co zawiera formularz deklaracji i jakie dane należy podać.
Deklaracja odpady komunalne: kto musi ją złożyć?
Do złożenia deklaracji zobowiązany jest każdy właściciel nieruchomości, w której powstają odpady komunalne (śmieci), a także:
- współwłaściciel,
- użytkownik wieczysty,
- jednostka organizacyjna lub osoba posiadająca nieruchomości w zarządzie, lub użytkowaniu,
- inne podmioty władające nieruchomością.
Czy oznacza to jednak, że deklarację śmieciową muszą złożyć również np. właściciele mieszkań w bloku? Mieszkańcy budynków wielolokalowych są zwolnieni z tego obowiązku; odpowiada za to zarząd wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. W praktyce zatem deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składają właściciele domów jednorodzinnych i niewielkich budynków.
Co jednak w sytuacji, gdy nieruchomości nie zamieszkują mieszkańcy? Złożenie deklaracji nadal może być konieczne, jeśli rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów komunalnych od właściciela takiej nieruchomości. Warto jednak wiedzieć, że właściciel może w takiej sytuacji złożyć deklarację o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych przez gminę; muszą jednak w takiej deklaracji wskazać, jaka gminna jednostka organizacyjna (lub przedsiębiorca) będą odbierać od niego odpady na podstawie umowy.
Deklaracja o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - jak ją złożyć?
Osoby zobowiązane do złożenia deklaracji mogą to zrobić:
- listownie,
- elektronicznie,
- w siedzibie urzędu gminy lub miasta.
Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można znaleźć na stronie internetowej urzędu gminy, na terenie której znajduje się nieruchomość. W niektórych gminach do deklaracji należy dołączyć odpowiednie załączniki i oświadczenia.
Deklaracje o wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na niej pierwszego mieszkańca lub powstania na niej odpadów. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. W przypadku składania deklaracji przez pełnomocnika trzeba pamiętać o obowiązku wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
To, co powinno ucieszyć osoby zobowiązane do złożenia deklaracji to fakt, że urząd zawsze sprawdza jej poprawność - i w razie pomyłki lub niedołączenia odpowiednich dokumentów urząd wezwie do uzupełnienia deklaracji zgodnie z przepisami. Na poprawę deklaracji składający będzie mieć co najmniej 7 dni.
Jeśli chodzi o wzór deklaracji, najczęściej znajduje się ona w biuletynie informacji publicznej urzędu - a dokładniej w uchwale w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wysokość opłat za śmieci i terminy płatności
Rady gminy są odpowiedzialne za wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami - spośród metod określonych w ustawie. Dotyczy to stawki za odbiór odpadów oraz przyjętego przez gminę wskaźnika; ostateczna wysokość opłaty dla właściciela nieruchomości będzie stanowiła iloczyn tych dwóch wartości.
Od czego mogą zależeć stawki opłat? Gminy zazwyczaj biorą pod uwagę:
- liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę
- ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych
- koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
- przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, np. nieruchomości, na których odpady komunalne powstają sezonowo.
Należy jednak też podkreślić, że stawki mogą być różnicowane, w zależności od:
- powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego,
- ilości wody zużytej przez mieszkańców danej nieruchomości,
- liczby mieszkańców nieruchomości,
- terenu odbierania odpadów (czy jest to teren miejski, czy wiejski).
Warto jednocześnie pamiętać, że rada gminy określa wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, uwzględniając również to, czy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Jeśli tak się nie dzieje, stawki są zazwyczaj odpowiednio wyższe.
Deklaracja o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: selektywna zbiórka odpadów
Właściciele nieruchomości (a właściwie wszyscy obywatele) powinni mieć świadomość, że na terenie całego kraju obowiązują jednolite zasady segregacji odpadów - i jednocześnie obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny. Jak łatwo można się domyślić po kontenerach na śmieci i oznaczeniach, które się na nich znajdują, w Polsce selektywnie zbierane muszą być takie odpady jak:
- papier (w tym również tektura, odpady opakowaniowe z tektury i papieru),
- szkło (w tym odpady opakowaniowe ze szkła),
- metale i tworzywa sztuczne,
- odpady ulegające biodegradacji.
Zunifikowane są również kolory pojemników na odpady komunalne; w całym kraju żółte pojemniki służą zbieraniu metali i tworzyw sztucznych, niebieskie - papieru, zielone - szkła, a brązowe - odpadom ulegającym biodegradacji. Właściciel nieruchomości nie musi zbierać odpadów w sposób selektywny, jednak jeśli nie segreguje śmieci, powinien zgłosić to do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W takiej sytuacji wszczynane jest postępowanie w sprawie podniesienia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.
Deklaracja o odpadach komunalnych: podsumowanie
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pierwsza deklaracja powinna być złożona w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na terenie nieruchomości pierwszego mieszkańca. W deklaracji należy wskazać wszystkie dane, które są wymagane przez gminę (czyli zazwyczaj liczbę mieszkańców nieruchomości, powierzchnię nieruchomości itd.). Po sprawdzeniu deklaracji przez urząd i jej zaakceptowaniu właściciel otrzyma informację o wysokości, terminach i sposobie wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Subskrybuj „Gethome” na Google News
Artykuły powiązane
03.07.2024, Ewelina Zajączkowska-Klec
Sprzedaż mieszkania w spadku po rodzicach i innych bliskich: podatek i formalności od mieszkania otrzymanego w spadku
Mieszkanie odziedziczone przez bliskich często jest wielkim wsparciem, ale wiąże się również z licznymi formalnościami i obowiązkami podatkowymi. Jeśli spadkobierca zdecyduje się na sprzedaż takiego mieszkania, cały proces może się jeszcze bardziej skomplikować. W artykule przyjrzymy się, jakMieszkanie odziedziczone przez bliskich często jest wielkim wsparciem, ale wiąże się również z licznymi formalnościami i obowiązkami podatkowymi. Jeśli spadkobierca zdecyduje się na sprzedaż takiego mieszkania, cały proces może się jeszcze bardziej skomplikować. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki należy podjąć, aby sprzedaż odziedziczonego mieszkania przebiegła sprawnie i bez zbędnych komplikacji.
02.07.2024, Ewelina Zajączkowska-Klec
Sprzedaż mieszkania z lokatorem: czy syndyk lub właściciel może sprzedać mieszkanie z lokatorem zameldowanym?
Problem z wynajmującym mieszkanie okazuje się dość powszechnym trendem występującym w naszym kraju. Samodzielna eksmisja niechcianego lokatora nie jest możliwa, ponieważ skutecznie utrudnia to prawo lokatorskie. W jego obecnym kształcie cały proces może potrwać kilka lat, zatem jeśli dotyczy Cię tenProblem z wynajmującym mieszkanie okazuje się dość powszechnym trendem występującym w naszym kraju. Samodzielna eksmisja niechcianego lokatora nie jest możliwa, ponieważ skutecznie utrudnia to prawo lokatorskie. W jego obecnym kształcie cały proces może potrwać kilka lat, zatem jeśli dotyczy Cię ten problem i chcesz kupić nieruchomość, możesz spotkać się z komplikacjami.
06.05.2024, Dagmara Osińska
Dobudówka do domu: bez pozwolenia czy na zgłoszenie?
Przedsięwzięcie, jakim jest dobudówka pozwala na dostosowanie powierzchni użytkowej budynku do własnych wymagań. Rozbudowa domu jednorodzinnego może okazać się doskonałym rozwiązaniem w przypadku, gdy zmieniły się potrzeby mieszkaniowe całej rodziny. Pamiętaj, że dobudówka do starego dPrzedsięwzięcie, jakim jest dobudówka pozwala na dostosowanie powierzchni użytkowej budynku do własnych wymagań. Rozbudowa domu jednorodzinnego może okazać się doskonałym rozwiązaniem w przypadku, gdy zmieniły się potrzeby mieszkaniowe całej rodziny. Pamiętaj, że dobudówka do starego domu musi być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego. O czym pamiętać? Jak dobudówka możliwa jest bez pozwolenia? Wyjaśniamy.
30.04.2024, Dagmara Osińska
Wymiary miejsca parkingowego: szerokość, długość i odległość od granicy działki
Jakie wymiary miejsca parkingowego są prawidłowe i zgodne z prawem? Na to pytanie poszukują najczęściej odpowiedzi właściciele działek budowlanych, którzy chcą je zagospodarować stosownie do przeznaczenia i sposobu zabudowy. Z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usyJakie wymiary miejsca parkingowego są prawidłowe i zgodne z prawem? Na to pytanie poszukują najczęściej odpowiedzi właściciele działek budowlanych, którzy chcą je zagospodarować stosownie do przeznaczenia i sposobu zabudowy. Z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie można zapoznać się w obowiązującym akcie prawnym (Dz.U. 2022.1225 – wersja od 9 czerwca 2022 do 31 lipca 2024 r.).
29.04.2024, Dominika Perkowska
Umowa rezerwacyjna mieszkania: wzór w PDF i DOC
Umowa rezerwacyjna mieszkania to dokument, który formalizuje zobowiązania między stronami - osobą zainteresowaną zakupem nieruchomości a deweloperem bądź właścicielem mieszkania. Jest to istotny krok w procesie nabycia własności, zapewniający obu stronom pewność transakcji oraz ochronę praw iUmowa rezerwacyjna mieszkania to dokument, który formalizuje zobowiązania między stronami - osobą zainteresowaną zakupem nieruchomości a deweloperem bądź właścicielem mieszkania. Jest to istotny krok w procesie nabycia własności, zapewniający obu stronom pewność transakcji oraz ochronę praw i interesów. Umowa rezerwacyjna mieszkania to pierwszy krok w procesie nabycia nieruchomości na rynku pierwotnym, ale też wtórnym, dlatego warto zadbać o jej prawidłowe sformułowanie oraz pełną przejrzystość dla obu stron. Jak wygląda umowa rezerwacyjna domu lub mieszkania? Czy możliwe jest odstąpienie od umowy rezerwacyjnej? Jaka jest różnica pomiędzy umową rezerwacyjną a umową przedwstępną? Odpowiadamy!