placement placeholder
placement placeholder

Firma w mieszkaniu – wady i zalety

Artykuł gościnny

Artykuł gościnny

Data publikacji: 01.12.2020

Jakie są wady i zalety prowadzenia firmy w mieszkaniu? Co warto wiedzieć o działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania? Na czym oszczędzać? Sprawdź GetHome.

Jeśli siedziba naszej firmy znajduje się w domu, ciężko myśleć o rozwijaniu działalności w postaci zatrudniania kilku pracowników pracujących z Tobą w „biurze” czy spotkaniach biznesowych w jadalni.

Firma w mieszkaniu ma wiele innych zalet i dla niektórych zawodów może okazać się jedyną możliwą opcją. Niższe koszty, większa mobilność oraz oszczędność czasu – prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu ma swoje zalety, ale takie rozwiązanie ma również swoje wady, o których nie wolno zapominać.

Polecamy również: Home office - jak urządzić domowy gabinet?

Na czym można oszczędzić?

Wśród niebagatelnych zalet pracy i prowadzenia własnej firmy w domu wyliczyć należy przede wszystkim możliwość wygenerowania oszczędności.

Co zyskasz, prowadząc firmę w domu:

  • Nie musisz wynajmować jakiegoś biura, co wiąże się ze sporymi oszczędnościami.
  • Możesz „wrzucić w koszty” prowadzonej działalności gospodarczej koszty czynszu za mieszkanie czy opłaty za prąd lub dostęp do Internetu.
  • Oszczędzasz czas na dojazdy i powroty z pracy.
  • Oszczędzasz na kosztach dojazdów (paliwo, eksploatacja samochodu, bilety itp.).
  • Możesz wliczyć w koszty amortyzację wcześniej zakupione sprzęty (np. komputer, aparat, meble czy nawet samochód).
  • Możesz pracować w nienormowanym czasie i o nieoczywistych porach – dla osób, które nie są przyzwyczajone do pracy biurowej, która zaczyna się i kończy o określonej porze, mieszkanie będzie najlepszym miejscem na prowadzenie firmy. Niektórzy przedstawicie wolnych zawodów właściwie nie muszą opuszczać łóżka, by pracować.

Wady rejestracji działalności we własnym mieszkaniu

Poza oszczędnościami związanymi z prowadzeniem działalności pod adresem zamieszkania pojawią się jednocześnie wyższe koszty w przypadku niektórych opłat. O czym nie można zapomnieć?

  • Musisz pamiętać o konieczności zgłoszenia w starostwie lub urzędzie gminy zmian w użytkowaniu mieszkania/domu, jeśli faktycznie do takiej zmiany dochodzi w związku z prowadzeniem działalności.
  • W związku ze zmianą w użytkowaniu będzie obowiązywać Cię wyższa stawka podatku od nieruchomości w przypadku prowadzenia działalności w domu. Wyższa stawka dotyczyć podatku od metra kwadratowego tej części mieszkania, którą przeznaczasz na prowadzenie działalności np. pokoju. Zatem za część mieszkalną zapłacisz stawkę jak za mieszkanie, a za drugą część jak za lokal, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

WAŻNE!
W 2021 roku maksymalna stawka podatku od nieruchomości to w przypadku budynku mieszkalnego 0,85 zł za metr w przypadku budynku, w którym prowadzona jest działalność to aż 24,85 zł za metr. Jak widać różnica jest spora!

  • Musisz przygotować się na trudności w rozliczaniu mediów, opłat za Internet i telefon oraz innych kosztów jak rata kredytu hipotecznego. W przypadku Internetu czy telefonu warto podpisać osobną umowę na działalność gospodarczą, bo to sporo ułatwi podczas rozliczenia kosztów działalności. Jeśli umowa jest na osobę prywatną to koszty te należy rozliczać proporcjonalnie.
  • Ograniczasz swoją prywatność - prowadząc firmę w domu ujawniasz adresu zamieszkania w bazie CEIDG.
  • Brak miejsca na spotkania biznesowe - co prawda w dobie spotkań wirtualnych nie wydaje się to problemem jednak czasem może okazać się, że możesz potrzebować odrębnego miejsca na rozmowę z klientem czy podwykonawcą. Co prawda zawsze pozostają miejsca publiczne, jednak ciężko sobie wyobrazić, że na przykład krawcowa, zaprasza klientkę na przymiarkę do restauracji.
  • Problemy z motywacją do pracy – wśród wielu osób pracujących w domu po pewny czasie pojawia się problem z jasnym rozdzieleniem, co jest obszarem domu i wypoczynku, a co jest miejscem pracy. Wraz z tym pojawia się zmęczenie i spadek wydajności. Człowiek jest zwierzęciem stadnym i czasem powinien spotkać się z innymi ludźmi. Spotkania zespołowe podnoszą również kreatywność – burzę mózgów łatwiej zrobić w zespole niż na spotkaniu na czacie przed komputerem.

Kto może, a kto nie zarejestrować działalność w mieszkaniu?

Nie trzeba być właścicielem mieszkania, by móc zarejestrować w nim własną firmę. Zgoda właściciela lokalu, który wynajmujemy będzie wymagana dla utrzymania z właścicielem poprawnych relacji. Warto więc zadbać o aneks do umowy najmu, w którym zaznaczone jest, że wynajmujący prowadzi w nim działalność, a właściciel jest tego świadom. Tytuł prawny do lokalu nie ma dla urzędów większego znaczenia.

Podatnicy, którzy najczęściej rejestrują we własnych domach firmy to np. copywriterzy, blogerzy czy inne wolne zawody jak fotograf, montażysta, dziennikarz czy programista.

Poza kwestiami podatkowymi, odliczeniami i oszczędnościami, przed podjęciem decyzji o wykonywaniu działalności we własnym mieszkaniu pomyśl o tym z perspektywy higieny życia. Praca i mieszkanie w jednym miejscu może powodować często problemy z koncentracją na obowiązkach zawodowych. Może okazać się, że będziesz odrywać się od pracy na różne domowe obowiązki jak odkurzanie, podlewanie kwiatów czy trzepanie dywanów, zamiast skupiać się na pracy.

Praca w domu może również okazać się groźna dla życia rodzinnego. Stres związany z pracą może przenieść się na dom i odwrotnie. Ponadto osoba realnie prowadząca firmę w domu musi cechować się samodyscypliną i obowiązkowością.

Warto wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje nam prawo w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. A tych jest sporo i dotyczą często bardzo specyficznych sytuacji. Np. nieodpłatne użyczenie od kogoś z najbliższej rodziny lokalu, w którym zarejestrowana jest działalność będzie zwolnione z podatku dochodowego.

 

Artykuł powstał we współpracy z serwisem: 6krokow.pl.

Subskrybuj „Gethome” na Google News

Artykuł gościnny

Artykuł gościnny

Porady ekspertów, przydatne artykuły związane z szeroko rozumianą branżą nieruchomości. Towarzyszymy użytkownikom na każdym etapie procesu zakupowego - doradzamy w kwestiach związanych z zakupem nieruchomości, wyborem odpowiedniej oferty, finansowaniem i finalizowaniem transakcji, aranżacją mieszkania czy domu.

Artykuły powiązane

Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: