- Dla profesjonalistów
- Analizy eksperta
- Architektura
- Branżowe newsy
- Dzielnice
- Finanse i prawo
- Gdzie zamieszkać?
- Jak urządzić?
- Lifestyle
- Strefa wiedzy
- Wzory umów
Wypis i wyrys z rejestru gruntów: wniosek, cena i uzyskanie wypisów
Planujesz sfinansować zakup nieruchomości kredytem hipotecznym? Będziesz więc musiał uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów. Poznaj najważniejsze informacje na temat tego dokumentu oraz sprawdź, w jaki sposób możesz się o niego ubiegać.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów,
- jak można złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów,
- jaki jest koszt wypisu z rejestru gruntów,
- kiedy potrzebne będzie upoważnienie do wypisu z rejestru gruntów,
- kto wydaje wypis i wyrys z ewidencji gruntów,
- ile jest ważny wypis z rejestru gruntów,
- ile wynosi czas oczekiwania na otrzymanie dokumentu.
Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Wypis i wyrys z rejestru gruntów to dokument opisany w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne. Znajdują się w nim szczegółowe dane na temat nieruchomości, a także informacje identyfikujące jej właściciela. Dokument taki powinien być opatrzony podpisem uprawnionego przedstawiciela instytucji wydającej.
Kiedy potrzebny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Wypis i wyrys z rejestru gruntów to dokument, którego potrzebują zwłaszcza osoby ubiegające się o kredyt hipoteczny. Umożliwia założenie księgi wieczystej, której wymagają banki przed udzieleniem finansowania.
Wypis z rejestru gruntów przyda się również w następujących sytuacjach:
- chęć zakupu lub sprzedaży nieruchomości,
- zlecanie rzeczoznawcy usługi wykonania operatu szacunkowego nieruchomości,
- zamiar przeniesienia praw własności nieruchomości,
- chęć scalenia lub podziału lokalu albo działki.
Wypis z rejestru gruntów – co to jest i jakie zawiera elementy?
Wypis z rejestru gruntów i budynków to dokument, który przyjmuje formę zestawienia tabelarycznego. Zawiera szczegółowe lub podstawowe informacje dotyczące parametrów nieruchomości, jej funkcji i położenia. Znajdują się w nim również dane identyfikujące właściciela budynku lub działki.
Najważniejsze elementy wypisu z rejestru gruntów to:
- nazwa instytucji, która udostępnia dokument,
- funkcja gruntu,
- nazwa i kod województwa, powiatu, miejscowości i dzielnicy, na której terenie znajduje się nieruchomość,
- dane osobowe i adresowe właściciela nieruchomości,
- dane działki ewidencyjnej – w tym numer, położenie, numer księgi wieczystej i arkusz mapy,wartość gruntu i data wykonania wyceny – jeśli została przeprowadzona,
- powierzchnia działki w ha,
- podpis osoby sporządzającej wypis wraz z datą.
Czym jest wyrys z rejestru gruntów i co się w nim znajduje?
Wyrys z rejestru gruntów to dokument w formie graficznej. Znajduje się w nim mapa obszaru ewidencyjnego, wykonana na podstawie danych z ewidencji gruntów i budynków. Są na niej w dokładny sposób określone granice działki i jej położenie względem sąsiadujących gruntów, a także powiązane z nimi budynki, kontury klasyfikacyjne oraz kontury użytków gruntowych. Inna nazwa tego dokumentu to wyrys z mapy ewidencyjnej.
Z wyrysu rejestru gruntów można odczytać m.in. następujące informacje:
- granice działki,
- usytuowanie budynków,
- położenie działki względem sąsiadujących nieruchomości,
- numer ewidencyjny działki i budynku,
- numer porządkowy budynku,
- numer punktu załamania linii granicznej.
Jak uzyskać wypis z rejestru gruntów?
Wniosek o wypis z rejestru gruntów może złożyć w dowolnym momencie:
- właściciel działki,
- osoba, która uzyskała prawo do dysponowania nieruchomością,
- osoba lub podmiot, który ma prawne powody uzyskania wypisu i wyrysu z rejestru gruntów,
- instytucje administracji publicznej,
- pozostałe podmioty, które wykonują zadania związane z gruntem na zlecenia organów administracji publicznej,
operatorzy sieci.
Kto wydaje wypis z rejestru gruntów?
Wnioski o wydanie wypisu z rejestru gruntów przyjmują i wydają urzędy miasta i starostwa powiatowe, na których obszarze zlokalizowana jest nieruchomość. Wniosek należy złożyć w wydziale Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Wypis i wyrys z rejestru gruntów – wniosek online
Niektóre urzędy powiatowe przyjmują wnioski o wypis i wyrys z rejestru gruntów online. Można je składać za pośrednictwem specjalnego portalu mapowego (np. Geoportal) – przy użyciu profilu zaufanego lub elektronicznego podpisu kwalifikowanego.
Gdzie w województwie małopolskim można złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów? Kraków, Nowy Sącz i Tarnów to przykładowe lokalizacje, które przyjmują zgłoszenia online.
Gdzie w województwie mazowieckim można ubiegać się przez internet o wypis z rejestru gruntów? Warszawa, powiat grodziski, grójecki czy legionowski to kilka jednostek samorządowych, które przyjmują wnioski drogą elektroniczną.
Również mieszkańcy województwa wielkopolskiego mogą składać online wnioski o wypis z rejestru gruntów – Poznań, powiat kościański, wolsztyński czy koniński przyjmują elektroniczne zgłoszenia.
Gdzie w województwie podlaskim można wysłać przez internet wniosek o wypis z rejestru gruntów? Białystok, powiat suwalski, sokólski i łomżyński to kilka przykładowych miejsc.
Jak złożyć wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntów online? W tym celu:
- wejdź na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej pod adresem https://sluzbageodezyjna.gugik.gov.pl/,
- w sekcji „Dana adresowe” wybierz opcję „Geodeci powiatowi” lub „Ośrodki dokumentacji”,
- wskaż województwo, na którego terenie znajduje się nieruchomość,
- znajdź właściwy powiat i kliknij odnośnik „Portal mapowy”,
- sprawdź, czy dany powiat prowadzi portal mapowy – odszukaj zakładkę „Udostępnianie materiałów zasobu”, zaloguj się i znajdź wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów online,
- podpisz wniosek podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym epuap – wypis z rejestru gruntów otrzymasz po zweryfikowaniu danych przez urząd.
Sprawdź korzystne oferty mieszkań na sprzedaż w Białymstoku
Wniosek o wypis z rejestru gruntów – osobiście lub pocztą
Dokument online to nie jedyna forma złożenia wniosku o wypis z rejestru gruntów. Możesz również:
- przesłać go tradycyjną pocztą za potwierdzeniem odbioru na adres urzędu miasta lub powiatu,
- złożyć osobiście w urzędzie miasta lub starostwie.
Wniosek do wypełnienia pobierzesz ze strony internetowej obywatel.gov.pl lub otrzymasz go w wersji papierowej w starostwie powiatowym.
Wypis z rejestru gruntów – ile się czeka?
Kiedy złożysz wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów, urząd wskaże przewidywany czas oczekiwania na wydanie dokumentów. Maksymalnie może on wynieść 1 miesiąc, lecz najczęściej będzie to od 2 do 7 dni roboczych. Dokumenty możesz odebrać osobiście w urzędzie, e-mailem lub pocztą.
Sprawdź aktualne oferty mieszkań na sprzedaż w Krakowie
Ile jest ważny wypis z rejestru gruntów?
Wypis z rejestru gruntów jest ważny przez 3 miesiące od daty wydania takiego dokumentu. Jeśli jednak w międzyczasie doszło do przedmiotowej zmiany dotyczącej danej nieruchomości, trzeba będzie złożyć nowy wniosek.
Wypis z rejestru gruntów – koszt
Ile kosztuje wypis z rejestru gruntów? Cena za wydanie takiego dokumentu została ustalona na poziomie:
- 150 zł – za wydanie dokumentu w wersji elektronicznej,
- 140 zł – za wydanie dokumentu w wersji papierowej (wydruku).
Cena wypisu z rejestru gruntów dotyczy nieruchomości, która znajduje się w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Jeśli w skład danej nieruchomości wchodzi kilka działek w ramach jednego obrębu ewidencyjnego, wnioskodawca poniesie całkowity koszt 150 zł lub 140 zł. Opłatę należy uregulować przelewem lub w kasie urzędu.
Sprawdź najlepsze oferty domów na sprzedaż w Poznaniu
Upoważnienie do wypisu z rejestru gruntów
Jeśli wnioskodawca nie może odebrać osobiście wypisu i wyrysu z rejestru gruntów, powinien sporządzić pisemne upoważnienie do odbioru wypisu z rejestru gruntów przez wskazaną osobę trzecią.
Sprawdź atrakcyjne oferty mieszkań na sprzedaż w Warszawie
Uproszczony wypis z rejestru gruntów – co zawiera?
Uproszczony wypis z rejestru gruntów zawiera tylko podstawowe informacje na temat danej nieruchomości. Znajdują się w nim wyłącznie dane ewidencyjne, które spełniają wymagania obowiązujących standardów technicznych lub rozporządzenia. W odróżnieniu od pełnego dokumentu wypis uproszczony jest pozbawiony informacji o jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli, która upoważnia do ujmowania nieruchomości w księdze wieczystej.
Wypisy z rejestru gruntów: podsumowanie
Wypis i wyrys z rejestru gruntów to podstawowy dokument, w którym znajdują się informacje dotyczące nieruchomości oraz jej właściciela. Jego uzyskanie jest niezbędne, aby ubiegać się o kredyt hipoteczny w banku. Wypis z rejestru gruntów ma postać tabelaryczną, a wyrys graficzną. Wnioski o wydanie dokumentu można składać online, osobiście w urzędzie lub pocztą. Cena za jego wydanie wynosi 140 zł lub 150 zł i jest on ważny przez 3 miesiące.
Subskrybuj „Gethome” na Google News
Artykuły powiązane
03.07.2024, Ewelina Zajączkowska-Klec
Sprzedaż mieszkania w spadku po rodzicach i innych bliskich: podatek i formalności od mieszkania otrzymanego w spadku
Mieszkanie odziedziczone przez bliskich często jest wielkim wsparciem, ale wiąże się również z licznymi formalnościami i obowiązkami podatkowymi. Jeśli spadkobierca zdecyduje się na sprzedaż takiego mieszkania, cały proces może się jeszcze bardziej skomplikować. W artykule przyjrzymy się, jakMieszkanie odziedziczone przez bliskich często jest wielkim wsparciem, ale wiąże się również z licznymi formalnościami i obowiązkami podatkowymi. Jeśli spadkobierca zdecyduje się na sprzedaż takiego mieszkania, cały proces może się jeszcze bardziej skomplikować. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki należy podjąć, aby sprzedaż odziedziczonego mieszkania przebiegła sprawnie i bez zbędnych komplikacji.
02.07.2024, Ewelina Zajączkowska-Klec
Sprzedaż mieszkania z lokatorem: czy syndyk lub właściciel może sprzedać mieszkanie z lokatorem zameldowanym?
Problem z wynajmującym mieszkanie okazuje się dość powszechnym trendem występującym w naszym kraju. Samodzielna eksmisja niechcianego lokatora nie jest możliwa, ponieważ skutecznie utrudnia to prawo lokatorskie. W jego obecnym kształcie cały proces może potrwać kilka lat, zatem jeśli dotyczy Cię tenProblem z wynajmującym mieszkanie okazuje się dość powszechnym trendem występującym w naszym kraju. Samodzielna eksmisja niechcianego lokatora nie jest możliwa, ponieważ skutecznie utrudnia to prawo lokatorskie. W jego obecnym kształcie cały proces może potrwać kilka lat, zatem jeśli dotyczy Cię ten problem i chcesz kupić nieruchomość, możesz spotkać się z komplikacjami.
06.05.2024, Dagmara Osińska
Dobudówka do domu: bez pozwolenia czy na zgłoszenie?
Przedsięwzięcie, jakim jest dobudówka pozwala na dostosowanie powierzchni użytkowej budynku do własnych wymagań. Rozbudowa domu jednorodzinnego może okazać się doskonałym rozwiązaniem w przypadku, gdy zmieniły się potrzeby mieszkaniowe całej rodziny. Pamiętaj, że dobudówka do starego dPrzedsięwzięcie, jakim jest dobudówka pozwala na dostosowanie powierzchni użytkowej budynku do własnych wymagań. Rozbudowa domu jednorodzinnego może okazać się doskonałym rozwiązaniem w przypadku, gdy zmieniły się potrzeby mieszkaniowe całej rodziny. Pamiętaj, że dobudówka do starego domu musi być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego. O czym pamiętać? Jak dobudówka możliwa jest bez pozwolenia? Wyjaśniamy.
30.04.2024, Dagmara Osińska
Wymiary miejsca parkingowego: szerokość, długość i odległość od granicy działki
Jakie wymiary miejsca parkingowego są prawidłowe i zgodne z prawem? Na to pytanie poszukują najczęściej odpowiedzi właściciele działek budowlanych, którzy chcą je zagospodarować stosownie do przeznaczenia i sposobu zabudowy. Z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usyJakie wymiary miejsca parkingowego są prawidłowe i zgodne z prawem? Na to pytanie poszukują najczęściej odpowiedzi właściciele działek budowlanych, którzy chcą je zagospodarować stosownie do przeznaczenia i sposobu zabudowy. Z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie można zapoznać się w obowiązującym akcie prawnym (Dz.U. 2022.1225 – wersja od 9 czerwca 2022 do 31 lipca 2024 r.).
29.04.2024, Dominika Perkowska
Umowa rezerwacyjna mieszkania: wzór w PDF i DOC
Umowa rezerwacyjna mieszkania to dokument, który formalizuje zobowiązania między stronami - osobą zainteresowaną zakupem nieruchomości a deweloperem bądź właścicielem mieszkania. Jest to istotny krok w procesie nabycia własności, zapewniający obu stronom pewność transakcji oraz ochronę praw iUmowa rezerwacyjna mieszkania to dokument, który formalizuje zobowiązania między stronami - osobą zainteresowaną zakupem nieruchomości a deweloperem bądź właścicielem mieszkania. Jest to istotny krok w procesie nabycia własności, zapewniający obu stronom pewność transakcji oraz ochronę praw i interesów. Umowa rezerwacyjna mieszkania to pierwszy krok w procesie nabycia nieruchomości na rynku pierwotnym, ale też wtórnym, dlatego warto zadbać o jej prawidłowe sformułowanie oraz pełną przejrzystość dla obu stron. Jak wygląda umowa rezerwacyjna domu lub mieszkania? Czy możliwe jest odstąpienie od umowy rezerwacyjnej? Jaka jest różnica pomiędzy umową rezerwacyjną a umową przedwstępną? Odpowiadamy!