placement placeholder
placement placeholder

Sprzedaż mieszkania - wszystko, co musisz wiedzieć

Redakcja
Redakcja

Data publikacji: 27.02.2020

Chcesz sprzedać mieszkanie, jednak nie wiesz, jak wygląda procedura sprzedaży? Na jakie aspekty powinieneś zwrócić uwagę? Kiedy zapłacić podatek od transakcji? Czytaj.

Jak sprzedać mieszkanie? To niełatwy temat, zwłaszcza dla laików. Dlatego wielu sprzedających sięga po różne źródła wiedzy, czy to internetowe, czy w postaci porad specjalistów. Chcą uniknąć popełnienia błędów, problemów z Urzędem Skarbowym, czy strat finansowych. Co istotne, wielu sprzedających nie zastanawia się, jak sprzedać mieszkanie, ale jak to zrobić zyskownie i w dość krótkim czasie.

Szacuje się, że średni czas finalizacji transakcji wynosi od trzech miesięcy do 2 lat. Najczęstszymi powodami różnic w czasie są oczywiście cena, lokalizacja, a nawet jakość kontaktu z właścicielem mieszkania.

Chęć pozbycia się nieruchomości na rynku wtórnym wynika z różnych przyczyn. Niektórzy otrzymali lokal w spadku, inni przenoszą się do innego miasta lub mniejszego M. Znaczna większość osób chcących dowiedzieć się, jak szybko sprzedać mieszkanie, to ludzie w trudnej sytuacji życiowej — mający kłopoty finansowe lub wyjeżdżający za chwilę za granicę. Potrzebują jak najszybciej uzyskać środki pieniężne na pokrycie długów lub kosztów życia w innej lokalizacji. To oni właśnie są skłonni obniżyć cenę za korzyść uzyskania pieniędzy niemal natychmiast. Spiesząc się, popełniają wiele kosztownych błędów. Jak ich uniknąć?

Poniżej przedstawiamy mini kompendium dotyczące tematu sprzedaży mieszkania. Krok po kroku opisujemy najważniejsze aspekty związane z tym:

  • jak szybko sprzedać mieszkanie,
  • jakie są najczęstsze błędy, które popełniają sprzedający i jak ich unikać,
  • jak pozbyć się nieruchomości obciążonej kredytem hipotecznym, lokatorem i w innych nietypowych sytuacjach,
  • kiedy trzeba zapłacić podatek od sprzedaży mieszkania i jak tego uniknąć,
  • jakie dokumenty są wymagane do zawarcia transakcji,
  • co powinno znaleźć się w umowie przedwstępnej, a co w umowie sprzedaży mieszkania,
  • jakie dodatkowe opłaty mogą się wiązać z pozbyciem się nieruchomości.

Jak sprzedać mieszkanie zyskownie i szybko gethome.pl

Jak sprzedać mieszkanie zyskownie i szybko?

Wiele osób wystawiających nieruchomość na sprzedaż robi to po raz pierwszy w życiu. Nie wszyscy oni wiedzą, jak sprzedać mieszkanie szybko, bezkosztowo i zyskownie. Popełniają błędy, które wydłużają czas sprzedaży, a nawet wiążą się z koniecznością składania wyjaśnień do Urzędu Skarbowego.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez właścicieli mieszkań chcących pozbyć się swojej nieruchomości?

  • zbyt wysoka cena, nieadekwatna do lokalizacji i standardu lokalu,
  • zły stan mieszkania - jak szybko sprzedać mieszkanie, które jest  niewyremontowane, brudne i nieposprzątane, nie poddane dezynsekcji, nieodświeżone?   
  • sentyment, który nie pozwala właścicielowi wybrać "godnego następcy",
  • brak dostępności czasowej właściciela, który może rozmawiać z chętnymi na zakup tylko przez godzinę dziennie, a oprowadzać po mieszkaniu wcale lub bardzo rzadko. Przy tym nie chce współpracować z pośrednikami nieruchomości,
  • powierzenie sprzedaży zbyt dużej ilości agencji nieruchomości, które muszą ze sobą konkurować. Wielu pośredników nieruchomości przestaje się wtedy starać i nie szuka nietypowych, ale skuteczniejszych sposobów na to, jak sprzedać mieszkanie własnościowe. Kończy się na wrzuceniu ogłoszenia na stronę,
  • brak możliwości negocjacji, na które liczą kupujący,
  • źle napisane ogłoszenie, źle zrobione zdjęcia, zbyt kwieciste i nieprawdziwe opisy, mała ilość informacji,
  • brak dokumentów potrzebnych do sprzedaży.

Analogicznie do powyższych, poniżej znajduje się lista rzeczy, które ułatwią sprzedaż mieszkania. Krok po kroku warto wykonać następujące czynności:

  • naprawić wszelkie usterki, zwłaszcza jeśli ich naprawa jest szybka i tania,
  • odświeżyć mieszkanie,
  • ustalić właściwą cenę, adekwatną do lokalizacji, standardu i cen rynkowych, a jeśli właściciel chce szybko sprzedać mieszkanie, obniżyć ją, aby była atrakcyjniejsza dla kupującego,
  • przeznaczyć czas na zrobienie dobrych zdjęć i właściwego opisu (np. metraż, ilość pomieszczeń, piętro, czy garaż i komórka lokatorska są w cenie itp.), a także umieszczenia ogłoszenia na najważniejszych i największych portalach w internecie,
  • popytać znajomych i rodzinę - może ktoś szuka własnego M?
  • zdobyć potrzebne dokumenty i informacje zawczasu, zwłaszcza dotyczące tego, jak sprzedać mieszkanie własnościowe, do którego właściciel ma spółdzielcze własnościowe prawo, a nie prawo własności,
  • być “gotowym” sprzedać mieszkanie tu i teraz,
  • znać zalety i wady mieszkania, nie zatajać wad przed kupującym,
  • wyznaczyć co najmniej 3 godziny dziennie na kontakt telefoniczny oraz mailowy z kupującymi i 3 dni w tygodniu na oprowadzanie chętnych po mieszkaniu, w przypadku samodzielnej sprzedaży,
  • nawiązać współpracę z jednym pośrednikiem nieruchomości - warto się przy tym kierować opiniami w internecie czy wśród znajomych. Ponadto właściciel może się umówić z pośrednikami, że również samodzielnie będzie szukał kupca,
  • dopuścić możliwość negocjacji, opuszczenia ceny o 3-4% (zazwyczaj na tyle liczą kupujący) lub ustalić odrobinę wyższą kwotę na start.

Powyższe wskazówki to niezbędne minimum wskazujące, jak sprzedać mieszkanie szybciej i z odpowiednim zyskiem. W ustaleniu ceny może pomóc również rzeczoznawca majątkowy, który bez sentymentu spojrzy na lokal.

Sprzedaż mieszkania z kredytem i z lokatorem gethome.pl

Sprzedaż mieszkania z kredytem i z lokatorem

Na początku niemal każdy jest przekonany o tym, że kupuje mieszkanie na zawsze. Życie jednak dość szybko weryfikuje takie decyzje i może się okazać, że kilka lat po przeprowadzce do własnego M trzeba się z niego wyprowadzić. Wiele osób głowi się wtedy nad tym, jak sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym. Jest to dużo prostsze, niż się wydaje. Przede wszystkim, zanim właściciel wykona czynności z poprzedniego rozdziału, powinien pójść do banku i poprosić o następujące informacje:

  • ile już spłacił kredytu?
  • ile zostało mu kredytu do spłaty?
  • ile zostało odsetek do spłaty?
  • czy bank pobiera jakieś opłaty za formalności leżące po jego stronie i związane ze sprzedażą mieszkania z kredytem?

Uzyskanie powyższych informacji pomoże oszacować zysk ze sprzedaży nieruchomości. Co dalej? Warto wykonać czynności z poprzedniego rozdziału. Nie trzeba się przy tym bać, że sprzedaż mieszkania z kredytem będzie trudniejsza lub nawet niemożliwa. Wiele osób inwestujących w nieruchomości, nie ma problemu z zakupem lokalu obciążonego hipoteką.

Co, jak już znajdzie się kupujący mieszkanie? Trzeba go poinformować, ile pieniędzy powinien zapłacić nam, a ile przelać do banku. W tym celu właściciel znów musi udać się do instytucji bankowej. Ta powinna wydać zaświadczenie zawierające niezbędne dane na temat kredytu, np. wysokość kredytowania, jaka kwota została do spłaty, datę udzielenia kredytu, nr rachunku technicznego, dane kredytobiorcy, informację o możliwości zwolnienia zabezpieczenia, a także wysokość prowizji za wcześniejszą spłatę.

Zwłaszcza o to ostatnie warto wypytać dokładnie przy sprzedaży mieszkania z kredytem. Informacja ta będzie potrzebna nowemu nabywcy nieruchomości.

Bank powinien także udzielić promesy. Promesa to bardzo ważny dokument — oznacza, że po otrzymaniu przelewu od nowego nabywcy, dane poprzedniego właściciela zostaną wykreślone z księgi wieczystej, a zatem formalnie przestanie on widnieć jako kredytobiorca i właściciel danej nieruchomości.

Uwaga! Promesa jest ważna jedynie 30 dni, więc niezwłocznie po jej otrzymaniu sprzedaż mieszkania z kredytem powinna zostać jak najszybciej sfinalizowana. Warto również złożyć w banku dokument potwierdzający chęć całkowitej spłaty kredytu w celu jego późniejszego rozliczenia, kiedy już będziemy finalizować transakcję sprzedaży M.

Jakie są następne kroki? Po pierwsze, spisanie umowy przedwstępnej. Następnie, jeśli nabywca kupuje za gotówkę, można udać się do notariusza z umową sprzedaży. Jeśli kupujący bierze kredyt, trzeba poczekać, aż bank mu go udzieli.  Podpisanie umowy sprzedaży mieszkania z kredytem w formie aktu notarialnego to nie koniec. Notariusz musi bowiem rozpocząć procedury sądowe, które mają na celu przeniesienie własności w księdze wieczystej.  

W tym czasie sprzedający i bank powinny otrzymać przelew od kupującego (lub jego banku, który go kredytuje). Po upewnieniu się, że kwoty się zgadzają, sprzedający może iść do banku po zgodę na zwolnienie kredytu hipotecznego. Zgodę tę trzeba przekazać nowemu nabywcy. O czym warto jeszcze pamiętać? Oczywiście o zapłacie podatku. Jak to zrobić? Problem omawiany jest w kolejnym rozdziale.

Sprzedaż mieszkania z lokatorem

W Polsce ten problem nie jest powszechny, jednak zdarza się, że w danym mieszkaniu będzie znajdował się lokator. Jeśli żadne możliwe sposoby dogadania się z nim lub szybkiego eksmitowania go z budynku nie odniosą upragnionego skutku, właścicielowi pozostaje sprzedaż mieszkania z lokatorem. Czy ma on jakąkolwiek szansę pozbyć się takiego lokalu?

Oczywiście. Niestety, zazwyczaj odbywa się to kosztem ceny nieruchomości, która w zależności od lokatora może zbliżyć się do właściwej wartości mieszkania lub znacznie ją obniżyć. Wpływ na to mają takie aspekty, jak:

  • czy lokator płaci czynsz,
  • czy ma dożywotnie prawo mieszkania w lokalu,
  • w jakim jest wieku,
  • czy to najemca, krewny właściciela czy matka z dzieckiem,
  • czy podjęte zostały kroki mające na celu eksmisję lokatora.

Dla kupującego równie ważnymi aspektami będą wszelkie kwestie prawne, jak np. czy właściciel ma prawo sprzedać taki lokal. Warto postarać się o jak największą liczbę dokumentów rozjaśniających sytuację i tym samym ułatwiających sprzedaż mieszkania z lokatorem. Jeśli takiego lokalu właściciel chce pozbyć się jak najszybciej, powinien on znacznie obniżyć cenę i podkreślić to w ogłoszeniu. Ponadto może on cały czas próbować dogadać się z lokatorem.

Podatek od sprzedaży mieszkania gethome.pl

Podatek od sprzedaży mieszkania

Jeśli właściciel zamierza sprzedać mieszkanie, musi liczyć się z tym, że jego obowiązkiem może być zapłacenie podatku od dochodu osób fizycznych, w skrócie PIT-u. Kto musi rozliczyć się z Urzędem Skarbowym? Sprzedaż mieszkania przed upływem 5 lat od jego nabycia lub otrzymania w spadku wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Od 2019 roku, w tym przedziale czasowym uwzględniany jest łączny okres posiadania nieruchomości przez spadkodawcę i spadkobiercę.

Podatek ten płaci się od:

  • prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego,
  • nieruchomości oraz ich części,
  • udziału w nieruchomości,
  • prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

Co istotne, jeśli właściciel zdecydował się na sprzedaż mieszkania, podatek będzie musiał rozliczyć w Urzędzie Skarbowym na osobnym dokumencie: PIT-39 bez względu na to, czy pozbywa się on nieruchomości w Polsce, czy zagranicą. Mieszkając i będąc zameldowanym w Polsce, właśnie tu musi rozliczać wszelkie transakcje kupna-sprzedaży. Również w przypadku zamieszkania za granicą i zbycia lokalu w kraju obowiązuje go rozliczenie z polskim Urzędem Skarbowym.

Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że wiele osób błędnie interpretuje przepisy i przekazuje podatek od sprzedaży mieszkania tylko zagranicznemu Fiskusowi. Ponadto, przebywając w innym kraju, trzeba się również zorientować, czy Polska ma z nim podpisaną ustawę wykluczającą podwójne opodatkowanie. W przypadku, kiedy taka ustawa nie obowiązuje, sprzedający po sprzedaży mieszkania podatek musi zapłacić od tej transakcji w obydwu krajach.

Jeśli właściciel dopiero po upływie 5 lat od kupna zdecydował się na sprzedaż mieszkania, podatek go zupełnie nie obowiązuje. Warto jednak pamiętać, że upływ lat liczony jest od następnego roku po tym, w którym została nabyta nieruchomość.

Przykład: właściciel kupił mieszkanie w 2009 roku. Podatek od sprzedaży mieszkania przestaje go obowiązywać dopiero w 2015 roku. Przy czym nie ma znaczenia, czy zakupił on lokal 1 stycznia 2009 roku, czy też 30 grudnia 2009 roku. Liczy się przede wszystkim rok widniejący na akcie notarialnym. Jeśli jednak wcześniej niż w 2015 roku właściciel zdecydował się na sprzedaż mieszkania, PIT-39 będzie musiał zapłacić. Jak to obliczyć?

Podatek od sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat

Ze względu na obecnie obowiązujące prawo podatkowe, jeśli osoba, która nabyła nieruchomość, będzie ją chciała sprzedać przed upływem 5 lat, musi zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. Ile to kosztuje? Podatek ten zależny jest od dochodu ze sprzedaży i wynosi 19% tej kwoty. Czyli sprzedaż mieszkania przed upływem 5 lat może się wiązać z zapłaceniem sporej kwoty do Fiskusa. Jak tego uniknąć? Są na to dwa sposoby.

Podatek od sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat można pomniejszyć o koszty związane z uzyskaniem przychodu ze sprzedaży tegoż lokalu. Co to znaczy? Chociażby to, że właściciel przed sprzedażą dokonał potrzebnego remontu, który spowodował wzrost wartości nieruchomości.

Przykład: właściciel kupił mieszkanie za 200 000 zł. Mieszkał w nim 3 lata, po czym okazało się, że musi wrócić do domu rodzinnego. W swoim lokalu przeprowadził remont, który kosztował go 40 000 zł. Sprzedał nieruchomość za 300 000 zł. Zatem podatek od sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat w tym przypadku wynosi 2 280 zł.

Jak zostało to obliczone? Istnieje uniwersalny wzór, według którego można obliczyć, od jakiej kwoty trzeba uiścić należność do Urzędu Skarbowego.

  1. Najpierw oblicza się dochód: od przychodu odlicza się koszty jego uzyskania, czyli np. cenę mieszkania + koszt remontu
  2. Następnie dochód mnoży się przez wydatki na cele mieszkaniowe.
  3. W trzecim kroku dzieli się uzyskaną kwotę przez przychód z odpłatnego zbycia.
  4. Powstałą kwotę odlicza się od dochodu.
  5. Ostatnim krokiem jest pomnożenie wartości podatku przez liczbę wynikłą z powyższych obliczeń, z punktu nr 4. W ten sposób uzyskuje się wartość podatku od sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat.

Na powyższym przykładzie oblicza się to następująco:

  1. 300 000 (sprzedaż mieszkania) - 200 000 (koszt zakupu mieszkania) - 40 000 (koszt remontu) = 60 000 (dochód)
  2. 60 000 (dochód) x 240 000 (koszt zakupu mieszkania + koszt remontu, czyli wydatki na cele mieszkaniowe) = 14 400 000 000
  3. 14 400 000 000 / 300 000 (sprzedaż mieszkania) = 48 000
  4. 60 000 - 48 000 = 12 000
  5. 12 000 x 0,19 (podatek 19%) = 2 280 (tę kwotę płaci się do Urzędu Skarbowego)

Aby skorzystać z powyższej ulgi podatkowej, należy zachować dokumenty potwierdzające kwotę zakupu nieruchomości oraz koszty remontowe: faktury (najlepiej imienne), umowy z firmą remontową itp. Dokumenty te trzeba będzie przedstawić Fiskusowi w razie kontroli.

Sprzedaż mieszkania przed upływem 5 lat nie musi wiązać się w ogóle z płaceniem podatku pod warunkiem, że cały przychód ze sprzedaży sprzedający przeznaczy na własne cele mieszkaniowe. Należą do nich m.in. zakup nowej nieruchomości, remont własnego M, spłata kredytu hipotecznego nabytego przed sprzedażą lokalu itp. Właściciel ma na to 2 lata. Jeśli jednak nie wykorzysta całej kwoty, z pozostałych pieniędzy musi rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

Ponadto trzeba wiedzieć, że w skład wydatków na cele mieszkaniowe można zaliczyć tylko te, które poczynione były na cel nieruchomości należącej do sprzedającego-właściciela. Zatem nie można odliczyć remontów dokonywanych np. w mieszkaniu, które jest własnością żony przy rozdzielności majątkowej. Nie wliczają się tu także elementy ruchome, niezwiązane trwale z lokalem, np. meble, sprzęt RTV itp.

Również odliczenie od podatku zakupu czy remontu lokalu pod wynajem jest niezgodne z prawem. Warto o tym pamiętać. Fiskus z pewnością sprawdzi, kto jest właścicielem lokalu oraz co dokładnie zostało odliczone od podatku.

Sprzedaż mieszkania ze spadku i z darowizny

Powyższe dwie sytuacje również obowiązuje taki sam podatek, jak od sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat, jeśli ich właściciele chcą się pozbyć otrzymanych nieruchomości właśnie przed minięciem 5-rocznego okresu posiadania. Istnieje jednak kilka istotnych różnic, m.in. w obliczaniu wysokości podatku. Jakie to różnice?

W przypadku sprzedaży mieszkania ze spadku warto pamiętać, że jako wydatki na cele mieszkaniowe, które można odliczyć od podatku ze sprzedaży, należy uznać również podatek od spadku. Podatek od spadków płaci się, kiedy zmarła osoba nie wlicza się w krąg najbliższej rodziny (zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn do kręgu najbliższej rodziny zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę).

W przypadku najbliższej rodziny podatek ten jest zerowy pod warunkiem, że zgłosi się otrzymanie spadku do Fiskusa w terminie maksymalnie 6 miesięcy od tego faktu. Jeśli jednak scheda pochodzi od osoby niewliczającej się w krąg najbliższej rodziny, będzie trzeba zapłacić podatek od niej w wysokości od 3% do 20%. W niektórych przypadkach właśnie ten podatek można odliczyć od sprzedaży mieszkania ze spadku.

W innej sytuacji podatek ten jest zerowy pod warunkiem, że zgłosi się otrzymanie spadku do Fiskusa w terminie maksymalnie 6 miesięcy od tego faktu. Jeśli jednak scheda pochodzi od osoby niewliczającej się w krąg najbliższej rodziny, będzie trzeba zapłacić podatek od niej w wysokości od 3% do 20%. W niektórych przypadkach właśnie ten podatek można odliczyć od sprzedaży mieszkania ze spadku.

Ponadto liczy się przede wszystkim data śmierci właściciela, a nie faktyczna data uprawomocnienia aktu notarialnego przekazującego majątek zmarłego. W tym wypadku działa to na korzyść spadkobiercy, bo sprzedaż mieszkania ze spadku może odbyć się szybciej, zwłaszcza jeśli poprzedni właściciel zmarł, np. w grudniu, a nowy otrzymał prawa do nieruchomości w styczniu następnego roku. Co więcej, do okresu 5 lat posiadania nieruchomości przez spadkobiercę wlicza się okres jej posiadania przez spadkodawcę. Jeżeli suma tych okresów przekracza 5 lat, spadkobierca nie zapłaci podatku.

O czym jeszcze trzeba pamiętać? Bardzo istotne jest to, że podatek 19% będzie obliczany od całej wartości nieruchomości, w niektórych przypadkach pomniejszonej o wysokość podatku od spadku oraz ewentualnego remontu. Nowy nabywca nie poniósł bowiem żadnych kosztów związanych z uzyskaniem tego mieszkania. Warto zatem przemyśleć opłacalność sprzedaży mieszkania ze spadku przed upływem 5 lat. W tym przypadku podatek będzie dość wysoki.

Jeśli chodzi o sprzedaż mieszkania z darowizny, sytuacja ma się podobnie. Konieczny jest oczywiście akt notarialny, zarówno w przypadku bliskiej rodziny, jak i osób obcych, z tzw. III grupy podatkowej. Osoba przyjmująca darowiznę od ludzi spoza kręgu najbliższych krewnych musi nie tylko zapłacić podatek od niej, ale także należności wynikające ze sprzedaży mieszkania z darowizny w przeciągu mniej niż 5 lat od jej nabycia.

Również w tym przypadku można wliczyć należność podatkową w skład kosztów poniesionych podczas nabywania nieruchomości. Niestety, to oraz remont mogą być jedynymi kosztami nabycia mieszkania, więc i tutaj podatek ze sprzedaży będzie bardzo wysoki. 19% musi odliczyć także osoba obdarowana nieruchomością przez krewnych, jeśli chce się jej pozbyć w ciągu kilku najbliższych lat. Czy zatem sprzedaż mieszkania z darowizny w mniej niż 5 lat od jej uzyskania jest opłacalna? To zapewne kwestia bardzo indywidualna.

Sprzedaż mieszkania - jakie dokumenty gethome.pl

Sprzedaż mieszkania - jakie dokumenty są potrzebne?

Zgodnie z prawem, każda osoba chcąca pozbyć się swojej nieruchomości musi spełnić wymogi formalne. Również w przypadku sprzedaży mieszkania formalności stanowią podstawę do przeniesienia własności. Przy czym wiele tu zależy od sytuacji, w której znajduje się właściciel (np. czy ma kredyt, czy nie), a także sytuacji mieszkania (czy jest własnościowe, czy nie).

Najważniejszym dokumentem, bez względu na wszystko, jest akt notarialny nabycia mieszkania, który potwierdza prawa sprzedającego do lokalu. Akt ten wymagany jest zawsze, nawet w przypadku otrzymania darowizny czy spadku w postaci nieruchomości. Najlepiej przygotować go, zanim dojdzie do sprzedaży mieszkania. Jakie dokumenty jeszcze będą wymagane?

Jeśli lokal przynależy do spółdzielni mieszkaniowej, to właściciel ma tzw. spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu. Kiedy zastanawia się on, jak sprzedać mieszkanie, powinien w międzyczasie zebrać wszystkie niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • akt notarialny nabycia nieruchomości,
  • ważne zaświadczenie ze spółdzielni, że sprzedający jest jej członkiem,
  • dokument potwierdzający spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania - również uzyskane ze spółdzielni,
  • zaświadczenie o zameldowaniu osób w lokalu,
  • dokument poświadczający brak długów w spółdzielni,
  • dokument o braku zadłużenia i braku zaległości z tytułu czynszu oraz opłat eksploatacyjnych,
  • zaświadczenie ze spółdzielni o przydziale lokalu i, jeśli jest wymagane, o uzupełnieniu wkładu budowlanego.

Sprzedaż mieszkania i formalności z nią związane to w tym przypadku konieczność kilku wizyt w spółdzielni mieszkaniowej. Warto sprawdzić również, czy spółdzielnia nie pobiera opłat za wydanie dokumentów i ich kopii.

W sytuacji, kiedy właściciel posiada własnościowe prawo do lokalu, sytuacja jest nieco prostsza. Wymagane są:

  • akt notarialny nabycia nieruchomości w drodze kupna, darowizny lub spadku,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej,
  • zaświadczenie o zameldowaniu osób w lokalu,
  • dokument o braku zadłużenia i braku zaległości z tytułu czynszu oraz opłat eksploatacyjnych.

Podział ze względu na prawa własności odnosi się zarówno do domów jednorodzinnych, wielorodzinnych, jak i mieszkań. W obydwu powyższych sytuacjach wymagane również są dokumenty z banku, jeśli właściciel pobierał kredyt na zakup nieruchomości, a teraz ją sprzedaje. Wykaz tychże znajduje się w rozdziale "Sprzedaż mieszkania z kredytem i z lokatorem”.

Szczególnym przypadkiem jest odpłatne zbycie lokalu, który znajduje się w trakcie budowy. Także i tu możliwa jest sprzedaż mieszkania. Jakie dokumenty są potrzebne?

  • oczywiście akt notarialny potwierdzający sposób i prawo nabycia działki budowlanej,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej,
  • pozwolenie na budowę wraz z klauzulą ostateczności nadawaną zwykle przez urząd miasta,
  • projekt budowy wraz z dziennikiem budowlanym.

Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania gethome.pl

Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania

Kiedy już sprzedający dogada się z kupującym i zostaną załatwione niemal wszystkie formalności z poprzednich punktów, warto podpisać stosowny dokument gwarancyjny. Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania stanowi potwierdzenie chęci sprzedaży przez właściciela i nabycia przez kupującego nieruchomości będącej przedmiotem transakcji.

Zobacz: wzór umowy przedwstępnej sprzedaży mieszkania

Jest ona istotna dla obydwu stron, ponieważ rezerwuje lokal, który w tym czasie nie może być sprzedany innej osobie. Dodatkowo sprzedający może zażyczyć sobie zaliczki jako dowodu na szczere intencje kupującego. Dokument ten chroni również obydwie strony przed oszustwem. Co powinna zawierać umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości?

  • dane obydwu stron (imię, nazwisko, nr dowodu osobistego, ew. pesel, adres zamieszkania),
  • datę i miejsce zawarcia umowy przedwstępnej oraz planowaną datę zawarcia umowy sprzedaży mieszkania,
  • opis przedmiotu transakcji (w tym dokładną cenę, nr księgi wieczystej, adres nieruchomości i jej stan prawny — np. przynależność do spółdzielni, ew. informację o tym, że lokal zostaje sprzedany z kredytem/lokatorem, czy w skład nieruchomości wchodzą garaż i komórka lokatorska itp.),
  • informację o wpłaconej zaliczce/zadatku.

Warto pamiętać, że umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania nie wymaga obecności notariusza, a mimo to w świetle prawa jest wiążąca. Dokładnie określa ją art. 389-390 kodeksu cywilnego. Dlatego również do jej rozwiązania potrzebny jest stosowny dokument, a wszelkie zmiany powinny zostać zapisywane w formie aneksów.

Aby sprzedający i kupujący poczuli się bezpieczniej, można umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości zawrzeć u notariusza. Zyskuje ona wtedy status aktu notarialnego, a egzekwowanie roszczeń z jej tytułu staje się zazwyczaj szybsze. Zaletą jest także wyłapanie przez prawnika wszelkich klauzul niejasnych, niedookreślonych lub niezgodnych z prawem.

Umowa sprzedaży mieszkania

Od umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości różni się przede wszystkim tym, że wymaga obecności i podpisu notariusza. Jej moc prawna jest znacznie większa i rodzi o wiele większe skutki w przypadku niedotrzymania.

Umowa sprzedaży mieszkania to niemal ostatni etap finalizacji przeniesienia własności. Po jej zawarciu notariusz rozpoczyna proces zmiany danych w księdze wieczystej. Oznacza to, że sprzedający traci wszelkie prawa do przedmiotu sprzedawanego na rzecz kupującego.
Co musi zawierać umowa sprzedaży mieszkania?

  • dane obydwu stron (imię, nazwisko, nr dowodu osobistego, ew. pesel, adres zamieszkania),
  • datę i miejsce zawarcia umowy sprzedaży mieszkania,
  • opis przedmiotu transakcji (w tym dokładną cenę, nr księgi wieczystej, adres nieruchomości i jej stan prawny - np. przynależność do spółdzielni, ew. informację o tym, że lokal zostaje sprzedany z kredytem/lokatorem, czy w skład nieruchomości wchodzą garaż i komórka lokatorska itp.),
  • informację o tym, ile pieniędzy kupujący ma przekazać sprzedającemu, a ile bankowi kredytującemu sprzedającego, jeśli następuje sprzedaż mieszkania z kredytem,
  • w jaki sposób zostanie przekazana zapłata, np. gotówką, depozytem notarialnym czy przelewem na konto bankowe,
  • wniosek o zmianę danych w księdze wieczystej (umieszcza notariusz),
  • klauzulę o poddaniu się przez kupującego egzekucji z ramienia aktu notarialnego na podstawie art. 777 § 1 pkt. 4 kodeksu cywilnego w przypadku, kiedy nie zapłaci on za przedmiot sprzedaży,
  • wszelkie załączniki np. dokument o braku zadłużenia i braku zaległości z tytułu czynszu oraz opłat eksploatacyjnych, odpis z księgi wieczystej, odpis z aktu notarialnego o nabyciu nieruchomości przez sprzedającego, dokumenty związane z kredytem itp.,
  • informację o tym, co sprzedający przekazuje wraz z mieszkaniem, np. zabudowę łazienkową i kuchenną,
  • informację o innych nietypowych przedmiotach transakcji, np. że sprzedający zobowiązuje się do wykonania zaplanowanego wcześniej remontu lokalu, kupujący zgadza się na udostępnienie jeszcze przez miesiąc po zawarciu umowy komórki lokatorskiej sprzedającemu itp.
  • jeśli sprzedający mieszka w lokalu będącym przedmiotem sprzedaży, koniecznie trzeba umieścić klauzulę zawierającą datę ostatecznej wyprowadzki sprzedającego z lokalu i tym samym całkowitego zwolnienia przez niego nieruchomości.

Pamiętajmy, że za pracę notariusza, czyli m.in. sporządzenie aktu notarialnego oraz rozpoczęcie procedury zmian w zapisach księgi wieczystej, trzeba będzie zapłacić. Taksa notarialna jest różna i zależy od wysokości kwoty, na którą opiewa mieszkanie na sprzedaż.

Do tego doliczyć trzeba również podatek od czynności cywilnoprawnych (2% kwoty sprzedaży) i opłaty sądowe. Zwyczajowo przyjęło się, że powyższe opłaty pokrywa kupujący. Jednak ze względu na to, że nie jest prawnie ustalona strona, która powinna zapłacić za notariusza i sąd, możliwe jest podzielenie tych kosztów między obydwie strony transakcji (sprzedającego i nabywcy) lub całkowite przeniesienie ich na dotychczasowego właściciela nieruchomości.

Po podpisaniu umowy sprzedaży mieszkania dotychczasowemu właścicielowi pozostaje czekać na wpłatę od kupującego. Kiedy już nabywca i sprzedający dopełnią wszystkich czynności, wystarczy przekazać klucze do mieszkania. Jeśli sprzedający w nim mieszkał, w umowie powinien zostać określony termin zwolnienia przez niego lokalu, w tym zabrania wszystkich swoich rzeczy również z komórki lokatorskiej, mebli itp.

Na koniec jeszcze kilka uwag gethome.pl

Jak sprzedać mieszkanie? Podsumowanie

Z powyższych informacji wynika, że wcale nie jest tak łatwo. Same starania uzyskania niezbędnych dokumentów mogą znacznie przedłużyć cały proces. Trudne zadanie stoi nie tylko przed tymi, którzy sprzedają własne M po raz pierwszy, ale również tymi, którzy już kiedyś to robili. Zmiana przepisów, sposobu pozyskiwania kupujących czy nawet sporządzanie umów to zadania, do których warto być jak najlepiej przygotowanym. Co jeszcze warto wiedzieć?

Sprzedaż mieszkania warto przeprowadzić z osobą zaufaną — prawnikiem, ale również krewnym, małżonkiem. Wsparcie takich osób przyspieszy cały proces. Prawnik pomoże uniknąć problematycznych pułapek umownych, a żona czy mąż mogą zastępować się nawzajem przy pokazywaniu mieszkania chętnym do zakupu. Właściciel często widzi tylko jedną możliwość i jedno rozwiązanie danego problemu, podczas gdy osoba trzecia dostrzeże ich więcej.

Ponadto warto postarać się ostudzić emocje. Zwłaszcza w przypadku osób, które zbywają lokal, w którym mieszkały przez wiele lat. Emocje działają na niekorzyść — są przyczyną zawyżania cen, szukania "idealnego" kupca, ale też znacznego obniżania ceny, kiedy trzeba pozbyć się lokalu jak najszybciej.

Na koniec jeszcze trzeba się uzbroić w cierpliwość. Czasem się zdarza, że mimo atrakcyjnej ceny, lokalizacji i starań właściciela, nie udaje mu się szybko sprzedać mieszkania. Może to wynikać np. z niekorzystnej koniunktury na rynku, wprowadzania programu rządowego wsparcia dla nabywców mieszkań (czekają oni wtedy na decyzje rządu, składają wnioski, muszą czekać na decyzję urzędu itp.), nowelizacji ustaw czy nadziei na spadek cen nieruchomości. Warto zatem śledzić wiadomości z rynku nieruchomości i być cierpliwym.

Subskrybuj „Gethome” na Google News

Redakcja

Redakcja

Redakcja portalu GetHome.pl to zespół, który dba o najwyższą jakość treści pod kątem merytorycznym. Z pasją tworzymy wartościowe teksty, które pomagają naszym czytelnikom oraz stanowią dla nich inspirację i źródło wiedzy. Główną tematyką artykułów jest branża nieruchomości: budownictwo, finanse, aranżacje i projekty wnętrz, rynek pierwotny i wtórny itd.

Artykuły powiązane

Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: